tisdag 8 december 2009

Surfning, blöjbygge och bostadsbyte

Hejis,

jag börjar med det mest vitala i detta inlägg. Vi ska flytta idag... (?) Vi ska inte sluta att jobba som volontärer, vi ska bara inte längre bo på vår arbetsplats..
Vi har kommit fram till att det är bäst för oss både äktenskaps-, stress- och pengamässigt. Eftersom vi bor i ett korthus där allt man säger INTE stannar inom husets väggar pga. dess fantastiska konstruktion och tjocklek så kan vi inte ha våran privata tid för oss själva då det ibland låter när man... Oj nu sa jag nästan för mkt! Ähh det e ju ändå ingen som läser den här bloggen ändå så jag kan lika gärna säga det. Vi kan inte prutta utan att det hörs. Nu skrev jag det. Jättetråkigt är det! Speciellt för Charlotte...

Anledningen till att det blir billigare (tror vi iallafall) för oss att flytta är för att vi från idag och en månad framåt kan få bo hos en familj som är väldigt involverad i volontärerna på POR. Mannen heter Ross (sydafrikan som tidigare vart volontär på POR) och kvinnan Anna (svensk tidigare volontär). Dom är i Sverige så vi får bo gratis hos dom i en månad istället för att betala avgiften till POR. Efter den månaden så tänker vi hitta en egen lägenhet att bo i då sydafrikanernas semesterperiod är över här och det tydligen är enklare att hitta billigt boende. Nu när vi har en bil så är det lätt för oss att ta oss till och från POR också så tror detta blir GREAT! =P

Så nu håller vi (Challe snarare) på och städar och sen ska vi ta med oss lite grejer och flytta in hos Anna & Ross. Tack snälla ni!

P.g.a. detta kommer vi bli utan internet tills att vi skaffat oss ett eget abonemang eller besökt internetcafé så kanske tar någon vecka innan nästa inlägg. Ska försöka lösa så fort som möjligt.

Idag har Challe jobbat i blöjfabriken tillsammans med de två härliga Phumi och Veronica som gör detta varje dag. Jag fick vika kläder efter att jag försökt tejpa upp maskeringstejp på väggarna för att måla en projektorduk. Det är för hög luftfuktighet just nu så alla golv, väggar, kläder, ostar och prostar är fuktiga. Man lökar ner sig rätt lätt just nu men det e typ bara 20-25 grader. Ska tydligen bli MYCKET jobbigare säger alla samtidigt som dom gnäller på vädret =) Men vi gillar det! Kommer bli samma fuktighet men ca 35 grader varmt i januari och februari.

Här slutar det "seriösa" inlägget och våra helgbilder följer vid.

Vi har surfat! =) Oj vilken fin surfbräda vi har!

Vi ser ju ut som att vi aldrig gjort något annat (när vi står på stranden)

Action! Yeaah... =/

Guldgrävare

Imorn är det 70-tals disco på jobbschemat så Challe plockade upp ett par najsa boots. Discot börjar kl 11 och slutar typ 15 tror jag =) Skön arbetsdag kanske.

Här kan ni spana in lite bilder från våran Lesothoresa om ni känner ett väldigt sug efter det: http://www.facebook.com/photo.php?pid=4121648&id=572550158

Hej å hå! Nu ska jag kanske hjälpa Challe med städningen...

/Slö Jonas

7 kommentarer:

  1. Hej
    Jag vill bara visa dig Jonas att jag läser vad du skriver. Kan se att det är problem med"luftningen" av magen även där. Tur att ni får flytta till isolerad lägenhet.
    Jag önskar er allt gott i värmen Tur ni kan ta en tur med brädan på vattnet ibland.
    Kram kram o God Jul
    Ps Thorleif hälsar

    SvaraRadera
  2. Ja asså, jag läser också! Hur går det med flyttandet då?

    Kuuul med surfbilder!!! =) Mer bilder! Jag ska kolla Lesotho nu.

    Pussåkram!

    SvaraRadera
  3. Vi har surfat 2 dagar men nu ar bradan hos den dar Ding Doktorn som jag var radd att vi skulle hamna hos... nosen pa bradan fick sig en snyting igar sa vi kan inte surfa pa typ 5 dagar sa han. =( buuuhuuu

    Flytten har gatt kanoners! Vi trivs sa himla bra och tror att det var helt ratt val av oss. Det anda ar den rackarns byrackarn som vi vaktar som hoppar som en studdsboll sa fort man ar i narheten. Gar inte undvika att skita ner sina klader nar man ska passera henne i tradgarden (hon e inte valkommen in i huset namnligen). Men vi jobbar pa dresseringen for fullt.

    SvaraRadera
  4. Heeej!
    Va mycket ni har fixat på sistone! Bil, boende, surfbräda...
    Bra jobbat!
    Senaste nytt här är att Alan är tillbaka från alla sina resor (Danmark - jobbkurser och Skottland - hälsade på Roy) och är äntligen hemma igen = mkt skönt! Alan såg precis senaste videon och bilderna. Han hälsar!
    Förändringar för mig ang. graviditeten är sura uppstötningar (när jag har ätit mkt), trötthet i ryggen om jag sitter länge, halvstabila höfter och så vaknar jag lite då och då på nätterna (kissnödig, har kuddar under knän/ben på båda sidor och ibland ramlar den ena ner på golvet, det är bökigt och gör lite ont i rygg och höfter att vända sig, barnet sparkar i perioder, osv...) Men på det stora hela mår jag bra. Hoppas att du fick bilderna på magen på mailen, Charlotte!
    Lycka till med allt som ni tar er för!
    Många kramar!!!
    Anneli och Alan

    SvaraRadera
  5. Tänker ofta på er , älskade Charlotte o Jonas!Det är högtidsstunder då vi får se er o läsa om hur det går. Hoppas jycken lugnar ner sig, (när ni belönar det som ni önskar) ?. Men det kanske tar lite tid för henne också att vänja sig vid er ? I kväll träffade B.o jag Dennis ,som skall flytta.Efter Ljusterö-arb.var vi till Josef o Louise o lyssnade på Lilo som sjöng med i Luciatåg bl.a.Vi firade även hennes 7 år. Innerlig kram mor Inger

    SvaraRadera
  6. Jag vet att jag är lite seeg, men skrattade högt när jag läste detta inlägg. Hoppas nya bostaden är bättre isolerad. Det är ju viktigt för äktenskapet att kunna prutta, (framför allt för Challe..? ;))

    Längtar tills jag får göra en liknade resa. Ni är fantastiska!
    God jul och massa paepparkakskramar från mig till er!
    //Jossan

    SvaraRadera
  7. cripes. en ding som tar fem dagar o fixa, inte illa inte illa... hehe Fin bräda iallafall :) Spider! :D
    Får kasta upp lite mer surfbilder sen tycker jag,vill se massa vågbilder så man vet hur det är där nere... Va precis på Tenerife, surfet va Grymt, men folket bajs... så sket i att stanna längre än dryga 3 veckor så hemma igen... yeay(not)
    Men ta hand om er!!!

    Tompa E.
    ps. God Jul :)

    SvaraRadera