lördag 31 oktober 2009

Framme!

Goddagens!

Efter manga timmar pa flyg, flygplatser och buss kom vi antligen fram till Place of Restoration igar eftermiddag. Vi mottes av ett asmysig omrade nar vi kom innanfor grindarna med ett gang olika hus utspridda kring en valdigt fin tradgard\gardsplan. Utifran sett ser det verkligen ut som att det ar i saaaaa bra skick det har omradet men tyvarr har underhallet av fastigheterna inte riktigt varit prio ett. Det ar dar vi ska komma in som vi forstatt det och fixa biffen helt enkelt. Aterkommer mer om det nar vi vet mera.
Tillbaka till resan,

Vi var i tid till Arlanda (jippi!) och darefter rullade allt bara pa smidigt och enligt planen. Vi traffade ett 80-arigt afrikanderpar (fran Holland\England\Frankrike tror ja) i Durban nar vi vantade pa bussen till Margate som vi pratade med i ca 40 min, vilket rackte for att bjuda in oss till deras gard i Pretoria. Dom verkar valdigt gastvanliga i Sydafrika! Valdigt intressant att lyssna pa deras bild av Sydafrika och deras "smatt" Apartheid inspirerade ton. Dom tyckte helt enkelt det var battre forr... Men da och da lovprisade det sitt land och sina svarta landsman. Lite fram och tillbaka.


Hur kan man slappa in en kille som ser ut sahar pa sitt pass i 6 manader i sitt land?

Forsta odlan i koket hittills. Tydligen har dom haft lite problem med rattor i Volonteer house som vi bor i men det ar pavag att bli battre. De har dodat 3 st senaste 2 veckorna tror ja(?).



Vi (eller jag) rorde ihop en "kladdis" for att fixa ett bra forsta intryck hos de andra damerna i huset. Uppskattat och vi ar nu ett med volontarfamiljen! =)

Funkar inte filmen far vi lagga upp den igen i annat format, sag till sa fixar vi!

/Hompe (skrivit) och Challe

10 kommentarer:

  1. Heeeej!!! Åh, vad glad jag blev över att ni skrivit och FILMAT! =) =) Mer filmer åt mig!! Min familj är och hälsar på över helgen och nu undrar de vad jag skrattar åt. Det var åt er =) Vad skönt att ni kommit fram och att det verkar okej där (och att internet funkar! Funkar skype också?). Skriv mer snart, snart!! Nu ska vi ut på stan, sen äta på Hermans och gå på bio. Saknar er redan (men mest Charlotte, hihi ;)) Jättemånga kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Heeeej! Oj vad Frida kommer bli arg när jag inte har sagt att ni har skrivit, men om jag gör det så kommer vi bli sena till Vincent som fyller år... Vad KUL att ni har skrivit! En fråga bara, vad gör den där tjejen i bakgrunden på kladdkakebilden? Ser alla volontärer ut så?

    Kram och vi hörs snart!

    SvaraRadera
  3. Tjaa pa er!
    Hon heter Lana och ar en skon sydafrikanska som brukar chilla har pa POR med volontarerna. Verkar valdigt harlig och rolig. Skype funkar prima enligt de andra men vi far dela tider pa internettiden med de andra volontarerna. Maste koppla in challes dator sa vi kan skriva bokstaver med prickar.. ni vet aao..?

    SvaraRadera
  4. Till Lina (men alla far lasa!!:)
    Haha!! GULLIS!!! E jatte mysigt har!! Helt fantastiskt!!! Fick traffa alla barnen typ nastan direkt nar vi kom fram (nar vi va helt doda och ackliga efter flygresan) och det var helt galet va de va oblyga!! De typ hoppa och krama och slickade pa en..(!) Va lite orolig nar man fick deras hander i munnen.. men de sager att d inte e nagon fara!
    Haha alla vill att jonas ska fixa allt hela tiden, tex dammsugaren som vart trasig i manander horde jag precis nu att han lagat!! :) Sa de ALSKAR honom!! HAHA

    D kan va problem att fa till skype dater for ibland funkar inte internet helt plotsligt.. men d ska ga att skypa!!

    PUSS PUSS PUSS och halsa dina foraldrar!!

    SvaraRadera
  5. Aaa tjaaa!
    Najs!

    /anonyma william

    SvaraRadera
  6. Hej!!!
    Skickade precis ett email till dig Charlotte och gick sen in på er blogg. (Jag trodde inte att ni hade varit så flitiga så snabbt...) Du behöver inte svara mitt email, för nu vet jag typ det jag undrade över tack vare er blogg. Va kul det var att se bilderna och läsa om era upplevelser och jag skrattade gott när jag kollade på videon.
    :)
    Många kramar till er från oss!
    Anneli & Alan

    SvaraRadera
  7. hej J och C.
    familjen waern hällsar, Kevin (min brors adopterade son) ärt från pretoria (samma stad som paret ni kanske skulle hällsa på) cool sak...där spelades fotbolls...VM tror ja.

    må VÄL ni...och döda lite mer råttor tycker ja

    kram kram
    johannes waern

    SvaraRadera
  8. Men faktiskt!!!!!!!!!!!!!! Jag vill också svara!!! JAG SAKNAR ER! O jag blir så glad i mitt lilla hjärta när ni redan verkar ha det så fantastiskt och urmysigt! Försöker föreställa mig er där nu. Det är så konstigt att ni är där och vi är här...Ojojojoj va jag tycker om er. Hur ska det gå det här egentligen? Snurvel o snor. Buuuhuuuu :´( mer snor... Men huvudsaken att NI är lyckliga, jag får försöka hanka mig fram utan er.
    Hur varmt är det där nu typ? Är det najs? Jag vill se kort på ert rum och på området där ni bor och på barnen och fler på er!!! JAg vill se allt!!! Nu ska jag skriva på hemtenta och Martin ska iväg på lägenhetsvisningar. Här är det grått och 5 grader. Skitkul faktiskt. ÄLSKAR ER! PUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUSS!!!!!! /Frida & Svea

    SvaraRadera
  9. va härligt att få följa er här på bloggen! Ser fram emot fler spännande inlägg från erat äventyr!
    Kram Sofia, Ozzy & Viggo

    SvaraRadera
  10. Charlotte skriver:

    Heeej ALLA!!! Va kul att ni kollar!!

    Martin: Ja. Det kommer hon.(!) :) Ja och vi (lr Jonas) ska fortsatta att lagga upp nyheter flitigt!
    Hur gar det med lagenhetsletandet!!? och hur gar det att leva utan OSS!!? :)

    William: A.

    Anneli & Alan: Braaa! Aa da kollar ja mailen NUU!!!

    Johannes: Coolt! Da halsar vi t Kevins slaktingar fran er nar vi aker dit da!!
    Rattorna menar faktiskt inget illa! :)

    Frida: Assa man far typ inte fota barnen.. :( bara fran sidan sa man inte ser ansiktet lr bakifran.. De e sa sjuuukt sota d e HELT galet!!! Jonas fick mata en svart liten bebistjej imarse ja holl pa att do for d va sa fint..! :) Hon sma grat lite ibland och da gjorde jonas allt for att fa henne att sluta grata och aaah ja ville filma men kan typ va farligt for barnen.. :(
    Men hur MAAAR NI daaaa och hur KLAARAAR ni EEER!!!??? :) Ni skulle STORM trivas har. Men grat inte alskade van grat inte!!! Tycker OM ER MEEEEE!!! Det har typ vart 25grader sa har vart najs, men ska bli typ 30 i helgen, men ida va d typ 15.. Men det har ar tydligen typ inget mot va d kommer bli, de sager att d kommer bli helt galet jobbigt varmt.
    Ska ta kort pa var fantastiska gard och vart sunkiga rum :) BERATTA OM LAGENHETERNAAA hur gar det!!? Du maste skicka bilder om ni koper!!!
    ALSKAAAR EEEER!!! A saknar redan faktiskt
    PUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

    Sofia, Ogg & Vigg: Najs att vi har er som vill lasa!! E sa manga upplevelser man vill utrycka och skriva av sej kring!! Det ar valdigt roligt for oss nar ni laser och skriver har!!! BAAMSEEE KRAAAAMAAAAR!!!

    SvaraRadera