lördag 2 januari 2010

Julklappsutdelning & veckotrip till Eastern Cape

Hej igen!

Nu är julstöket över men vi lyckades tillslut få till hyffsad julstämning!

En "nykläckt" fjäril med sin puppa som vi hittade på julafton på en gardin

Vi volontärer på POR kom på att vi ville göra ett litet sidoprojekt på egen hand på juldagen. Vi bad våra församlingar i Sverige samla in pengar till att ge bort presenter till barn i en by i närheten till POR. Vi fick ihop fantastiskt mkt pengar och kunde ge bort presenter till massa barn som vissa blev otroligt glada och andra inte riktigt visste hur dom skulle reagera så dom mest stod och tittade. Väldigt glada är vi iaf för all hjälp vi fick från alla som gav ett bidrag till detta!

Oj så glada dom blev för sina paketpåsar

Nosithas community hall var fullsmackad och det var en härlig blandning av sång, bön, dans och svett.

Förra helgen gjorde vi en liten tur till en liten by i Eastern Cape som ligger i ett område som är väldigt oexploaterat för turister.

För att komma dit får man gå i ca 1,5 h och vada genom vatten och åka kanot över en flod.

En vy över våran vandringsstig

Inte så värst tråkig prommis faktiskt

Här är våran by som vi skulle bo i. Vi fick bo i ett av de rosahusen.

Vi fick bo i våran värds sovrum där dom inte har rinnande vatten eller el. Så vi fick bada i dessa fina badkar... Jonas rumpa hade lite svårt att få plats

Pepparkakor till pepparkakebarn (notera att det är Annas pepparkakor!)

Vi tog en ridtur med några hästar från en grannby som vi red med på stranden, i jungeln och över berg.

Slutmålet med ridturen var ett vattenfall med en bassäng som man kunde svalka ner stjärten i efter ridturen.

Gott nytt år på er!

Större bilder om man vill se: http://picasaweb.google.com/charlottesareld/Inlagg9#

/Challe och Kenny

10 kommentarer:

  1. nädå är inte alls avundsjuk...sitter här i kalla sverige och ser härliga bilder på härliga människor. tänker tillbaka på min bröllopsresa till nya zeeland...mmmmmmm...men som sagt inte alls avis...eller ?

    kram på er och hoppas ni här det bäst !

    familjen waern

    SvaraRadera
  2. Jag är inte heller avundsjuk. Nu är det -15 ute och i vår lgh funkar inte elementen, så jag har 1,2,3,4....12 värmeljus tända o går omkring med filt och duntäcke, men jag GILLAR det!!
    Ett GOTT NYTT ÅR till er!!! Och snart kommer ju vi också ner t Afrikatt!! kramkramkram/Emma

    SvaraRadera
  3. jag är itne avundsjuk, för jag kan ligga brett med morsans bil!

    Jag har 2 polare som ska till POR i februari tror ja! Daniel och Julia! dom är (inte) najs.

    Jag köpte en turbo idag, inte en turbobanditen

    SvaraRadera
  4. Vi har det ratt bra faktiskt, det kan jag halla med om. Det ar dock valdigt mkt jobb men det ar nastan jamnt roligt eller atminstonde sa kanns det valdigt bra att gora det. Jag saknar snon faktiskt om ja ska vara arlig men ja ska inte klaga ;)

    Ja ar helt klart aegd av broschan! Horde igar att det kommer 4 nya volontarer hit i februari. Roligt att du kanner dom, aven fast dom ar (o)najs.

    Varfor inte turbobanditen?

    SvaraRadera
  5. Nu har ni tappat styrfarten igen på bloggen, uppdatera! Nu har vi inte hört något av er på... länge!

    SvaraRadera
  6. Oj vad ni hinner med mycket!
    Alltid kul att se hur ni har det och vad ni gör.
    Sköt om er!
    Är det bättre med vätskebristen nu föresten?
    Kram från Anneli

    SvaraRadera
  7. Va najs ni har det!! Nu sitter jag och Mio och tittar på era fina bilder framför datorn. Det var ju helt sjuk högt upp på den där filmen och Challe, skräms inte sådär, we don't wan't you to die!!!!! Längtar efter er. Stor kram från Linn och Mio!

    SvaraRadera
  8. Kommer en updatering vilken dag som hellst nu =) sa sallan vi har tillfalle att komma till ett internetcafe bara. senast till helgen kommer ett nytt. Har valt ut alla bilder och skrivit klart texten sa vantar bara pa internettillgang (nu fick jag 5 min over pa jobbet bara darfor ja kunde skriva)

    SvaraRadera
  9. NICE! Ska ni inte komma över och hälsa på i Cape Town. Vi kan bada i en haj bur eller surfa, det blir spännande. Jag nu i Muizenberg så ni vet. det skulle vara roligt om ni skulle komma hitt eller om jag till er.

    SvaraRadera